Interview met imker Robert Cox

Vraag imker Robert Cox om zijn favoriete honingsoort en zijn ogen beginnen te glimmen: “Dat is heidehoning. Superlekker qua geur, kleur, viscositeit en smaak. De mooie glinstering als je de pot open maakt. Het korreltje wat erin zit. Persoonlijk vind ik dat elke gerecht zijn eigen honing verdient en ik varieer hier graag mee. Ik vind koolzaadhoning ook erg lekker maar dat is lastiger aan de man te brengen. Terwijl het zo lekker te combineren met thee of kaas of snee brood. Lindehoning is ook een favoriet van mij; dat muntachtige en de geur. Je kunt er enorme mooie crème honing van maken. In de pudding gebruik ik graag acacia honing, met name voor het gemak. Maar in een dressing is juist de smaak de smaak goed te proeven”.


Drie generaties imkers
De imker kan uitgebreid vertellen over bijen, honing en bestuiving. Dat is ook niet zo gek. Al drie generaties imkert de familie. Robert vertelt: Mijn vader was imker, hij was wel een hobby imker maar had behoorlijk wat kasten. In de zomer was de hele familie bezig met de honingoogst en ik mocht ook meehelpen. Mijn ouders kregen hulp van een wat oudere imker compleet met stok en pijp. Nu zijn we een professionele imkerij. We hebben nog wel een paar bijenkorven maar dat is puur voor de fun. Af en toe scheppen we een bijenvolk en die plaatsen we dan in de korf. Dat is niet bedoeld voor de honingoogst.
De honing werd destijds aan huis verkocht. Wij woonden wat achteraf en mijn vader had een groot bord getimmerd. Er werd flink verkocht vanuit huis. Wij hadden veel aanloop van Marokkaanse en Turkse mensen die de honing in emmers kwamen halen. Honing zit veel meer dan bij ons in hun cultuur. Een van die klanten komt nu nog altijd bij mij honing kopen en bestellen bij voorkeur zo donker mogelijke honing. In Marokko en Turkije hebben ze weinig lichte of doorzichtige honing.

We hebben nu nog steeds een kleine huisverkoop en ik word regelmatig gebeld voor collega imkers of ik nog honing over heb”.
 

Vertroetelen van de bijen
De imkerij is inmiddels uitgegroeid tot een professionele imkerij boordevol kennis en passie voor bijen. Robert: “Wij hebben de focus op bijenteelt, bestuiving en honing. De in- en verkoop van bijen is in het vroeg voorjaar. Daarna beginnen met de pruimen voor bestuiving. Die bloeien heel kort, daar is geen honing te halen. De kasten staan daar een dag of 10 en dan gaan we naar de blauwbessen. Het volk is dan zo goed ontwikkelt, daar valt veel honing voor de bijen te halen en de periode is veel langer, 4 weken. Later volgen de frambozen. Je moet als imker de drachtkalender kennen en daar continue op inspelen. Als je dat goed in de vingers hebt en je kunt de bijenvolken goed onder controle te houden en je hebt goede gebieden dan gedijen de bijenvolkeren goed. Omdat wij best een grote imkerij hebben, met 300- 400 volken, zijn we aan het einde van het seizoen druk bezig met honing slingeren.
Als er bijenvolkeren over zijn, omdat we ze niet actief inzetten, dan plaatsen we de bijenkasten in drachtrijke gebieden met bijvoorbeeld veel zomerbloesem voor een goede honingoogst. De bijen zijn dan echt aan het werk voor ons. Maar we vertroetelen de bijen ook goed door te zorgen voor een bloemrijke omgeving, voldoende ruimte om goed te kunnen groeien, schoon en nieuw bijenwas, en het werken met goed materiaal werken. Al kun je bijen in een sinaasappelkistje houden, dat maakt voor de bijen niet zo veel uit. Wij vinden professioneel en schoon werken erg belangrijk. Orde en netheid is belangrijk, netheid siert de vakman zeg ik altijd”.

De heide honingt niet
De meeste kasten staan in land- en tuinbouwgebieden. Imkerij Cox heeft een goede samenwerking met het Limburgs Landschap en mag in een van hun natuurgebieden bijenkasten plaatsen op basis van cultuur-historische gronden. Al 150 jaar staan daar bijenkasten en zodra de heide bloeit, plaatst Robert Cox de kasten: “Wij mogen daar alleen staan als de heide bloeit. Maar die heide is niet te vergelijken met de heide op de Veluwe. Het gebied is te klein om echt veel honing te halen en de heidehoning niet. In de 25 jaar dat ik daar imker heb ik maar 2 of 3 keer echt goede heidehoning kunnen halen. Het mislukt daar altijd. Op de Veluwe, daar doet het echt veel beter dan bij ons, het is echte bosheide, een wilde soort”.

Bijen lezen (of bijen managen)
Als je tussen de bijen bent opgegroeid, dan word je vanzelf aangestoken met het imker-virus. Robert en zijn vrouw Lisette zijn officieel in 2015 de imkerij gestart. “Het imkeren is een passie voor mij, het is mooi en fantastisch werk. De omgang met de natuur, de bijen proberen te lezen en te managen. Het kan wel maar het is lastig en moeilijker dan je denkt. Bijen volgen hun eigen natuur en dat moet je wel accepteren. Ik denk dat ik dat redelijk goed in de vingers hebt. Je moet als imker continue inspelen op de natuur. Op dit moment wordt er zoveel gepraat over bijen; concurrentie, gewasbescherming, te veel aan bijen en er wordt naar iedereen gewezen. De boeren zijn vaak de boosdoeners dat betwijfel ik. Verschraling van de natuur is zeker een feit. Nederland is gewoon aangeharkt. Loop eens door een nieuwbouwwijk, daar zie je allemaal ‘Dela-tuintjes”; alles is grijs, kiezels, zwarte muurtjes en dan staat er een boompje zonder bloesem”.
 

Trots op samenwerking met de Traay
Imkerij Cox is aangesloten bij een groep imkers, beroepsvereniging Nederlandse imkers met vakbroeders die ongeveer hetzelfde doen in Nederland. De imkers zijn bedrijfsmatig bezig met imkeren en delen kennis.
De imkerij heeft 75 jaar aan ervaring en kennis in huis. “We zijn uiteindelijk bij de Traay terecht gekomen en werken heel graag met julie samen. Wij zijn er trots op dat we met jullie mogen samenwerken. Logistiek is het goed geregeld. Afnemers moeten echt tevreden zijn en kiezen voor onze imkerij. Service vind ik daarbij erg belangrijk. Ik sta echt 100% achter onze Noord-Limburgse honing, het is een topproduct. Als ik aan collega imkers de honing laat proeven krijg ik altijd complementen. Dat is wat wij ook willen met ons bedrijf, goede kwaliteit honing leveren, heerlijk en eerlijk, je proeft de passie die erin zit. We kiezen voor een positieve en professionele uitstraling. Ik wil het bedrijf zo opbouwen dat mijn zoons het kunnen overnemen. Dat zij in een gezond bedrijf stappen wat zij verder kunnen laten groeien. ”

De honing van Imkerij Cox gebruiken wij voor de Nederlandse honing van Melvita. 

 

 

Webdesign & realisatie door Perron 18

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Instellingen" te klikken. Als u akkoord gaat met het gebruik van onze cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan".

Cookie-instellingen

Waarom cookies?

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en hetverkeer op de site te analyseren. Bepaal zelf welke cookies u goedkeurt. Door het uitschakelen van cookies kunnen bepaalde onderdelen van de website wellicht niet meer optimaal functioneren.

Lees hier onze privacyreglement

Noodzakelijke cookies

Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen.

Voorkeurscookies

Deze cookies worden gebruikt om de prestaties en functionaliteit van deze website te verbeteren. Deze cookies zijn niet essentieel om deze website te kunnen gebruiken. Echter kunnen bepaalde onderdelen op deze website zonder deze cookies niet meer optimaal functioneren.

Analytische cookies

Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en om te onze acties te meten. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen om uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.

Advertentie cookies

Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.